SGP/HKV is van mening dat men de toekomstige verkeerssituatie onderschat. Foto: De dijk bij de sportvelden en de nieuwbouwwijk t'HagZWARTEWATERLAND - Tijdens de vergadering van de commissie Grondgebied , afgelopen donderdag, kwam de reconstructie van de Kamperdijk opnieuw aan de orde. Daarbij lanceerde de SGP/HKV in tweede termijn het idee om bij de voorgestelde nieuwe kruising ook een fietstunnel aan te leggen. Deze fietstunnel zal de verkeersveiligheid van fietsers bij deze drukke oversteek sterk verbeteren omdat het fietsverkeer dan gescheiden wordt van het autoverkeer. Bijkomend voordeel van deze oplossing is dat het een stimulerend effect heeft op het fietsgebruik tussen de sterk groeiende wijk Tag en het nog te ontwikkelen gebied aan de andere zijde van de Kamperdijk. De SGP/HKV is het niet eens met door de gemeente geraadpleegde verkeersdeskundigen die vinden dat een gelijkwaardige kruising op dijkhoogte ook voor fietsverkeer voldoende verkeersveilig is. Zij is van mening dat men de toekomstige verkeerssituatie onderschat. Het voorstel om een kruising aan te leggen ter hoogte van de Taghof dateert al vanaf 2004 . Toen ging een raadsmeerderheid akkoord met de keuze van een kruising boven een rotonde. De keuze voor een kruising was vanaf het begin omstreden, mede doordat alle door de gemeente geraadpleegde belanghebbenden, zoals de voetbalvereniging, manege, Johannes Calvijnschool, de Gereformeerde Gemeente en de Meente grote twijfels hebben over de verkeersveiligheid van deze kruising. Zij opteerden allen voor een rotonde die veel verkeersveiliger zou zijn. De uitvoering van dit raadsbesluit werd echter eind vorig jaar aangehouden in verband met de ontwikkeling van Binnenveld. Na een nieuwe afweging van verkeersdeskundigen was het advies de kruising aan te sluiten op de Hoofdstraat (de nieuwe ontsluiting van Binnenveld) en de eerdere keuze voor een kruising boven een rotonde te handhaven. Hoewel de SGP/HKV een rotonde verkiest boven een kruising, heeft zij begrip voor het argument dat aanleg van een rotonde, door een gehele of gedeeltelijke afgraving van de Kamperdijk, ten koste zal gaan van het beeldbepalende en historische karakter er van. Nu deze dijk haar waterkerende functie niet meer heeft is een scheiding van fietsers en motorvoertuigen door middel van een fiets/voetgangerstunneltje onder de Kamperdijk, in de ogen van de SGP/HKV een veel betere oplossing. Hoewel de andere fracties niet direct positief reageerden zegde wethouder Boshove de SGP/HKV toe de mogelijkheden voor dit tunneltje op korte termijn te laten onderzoeken. reacties:
Reageren is slechts toegestaan voor geregistreerde bezoekers.
|
|